Współpraca się opłaca czyli jak osiągać cele w różnorodnym zespole
Cel szkolenia:
- Zwiększenie wiedzy oraz umiejętności uczestników w zakresie rozpoznawania i wykorzystywania potencjału pracowników zróżnicowanych osobowościowo, wiekowo oraz kulturowo, w celu zwiększenia jakości współpracy z pomiędzy nimi.
- Zapoznanie się z tematyką różnic interpersonalnych, ich źródeł oraz wpływu na potencjalną współpracę.
- Poznanie specyfiki potrzeb i oczekiwań różnych grup pracowników w celu bardziej dopasowanego motywowania pracowników i polepszenia współpracy między nimi.
- Rozwinięcie kompetencji w zakresie komunikacji w różnorodnym zespołem.
Zakres merytoryczny:
Różnorodność w organizacji:
- Co nas łączy, a co nas dzieli?
- Czego unikać, a co twórczo wykorzystywać dla dobra organizacji i jej pracowników?
Różnice osobowościowe w zakresie stylów poznawczych:
- W jaki sposób wpływają na realizację zadań zawodowych?
- Budowanie różnorodnych poznawczo i osobowościowo zespołów.
Różnorodność wiekowa:
- Jak zarządzać pokoleniem w wieku przedemerytalnym oraz pokoleniami X,Y,Z?
- Dzielenie się wiedzą i budowanie trwałego firmowego know how.
Koncepcja 16 motywatorów Reissa – różnorodność wartości motywujących do pracy.
- Motywatory specyficzne dla różnych pokoleń.
- Rozpoznawanie własnych motywatorów oraz motywatorów pracowników jako źródła podobieństw i różnic potencjalnie inspirujących, ale też konfliktogennych.
Różnorodność kulturowa – potencjalny problem czy zasób w organizacji?
- Zarządzania różnorodnością, jako stały element w strategii ogólnofirmowej
Znaczenie komunikacji we współpracy w różnorodnym zespole. Zarządzanie konfliktem w różnorodnym zespole.
Skuteczne przywództwo w różnorodnym zespole:
- Jak efektywnie realizować cele z różnorodnym zespołem?
- Jak zapewnić przekazywanie wiedzy i doświadczenia?
- Jak delegować zadania pod kątem różnic cech i zachowań poszczególnych członków zespołu?
Czas trwania: 2 dni
Doskonalone kompetencje:
Współpraca/ Orientacja na wynik/ Wzbudzanie zaufania/ Docenianie różnorodności (diversity appeciation)/ Rozwój własny/ Budowanie efektywnych zespołów/ Ustalanie wizji i celu/ Organizacja pracy/ Zarządzanie emocjami/ Rozumienie innych – empatia/ Rozwijanie podwładnych/ Dbałość o zespół/ o podwładnych/ Relacje z innymi/ Zręczność interpersonalna/ Motywowanie innych/ Zręczność organizacyjna/ Zarządzanie konfliktem/ Zdolności adaptacyjne
Metodologia: warsztat – wykłady i dyskusje; ćwiczenia w małych grupach - rozpoznawanie profili motywacyjnych w zespole ( wg koncepcji Reissa)