
SIT – narzędzia do tworzenia innowacji
Cel szkolenia:
- Poznanie zbioru narzędzi SIT, czyli zbioru narzędzi służących tworzeniu innowacji opracowany przez grupę izraelskich badaczy zajmujących się badaniem wzorców myślowych.
- Umożliwienie każdemu uczestnikowi stania się skutecznym innowatorem, dzięki wykorzystaniu narzędzi SIT.
- Wygenerowanie zupełnie nowych, innowacyjnych koncepcji dających się od razu wdrożyć.
Zakres tematyczny:
New product/service development
- „Inside the box thinking”? Dwa etapy procesu myślenia innowacyjnego.
- Dlaczego wszyscy chcą być innowacyjni a bardzo niewielu skutecznie potrafi innowacje wypracować
i wdrożyć?
- Co to jest Fiksacja? Jak zmusić swój umysł do jej przełamania?
- Co oznacza zasada Function Follows Form? Zastosowanie FFF dla wybranego przedmiotu.
- Na czym polegają wzorce tworzenia innowacji? Ile ich jest?
- Techniki systematycznego tworzenia innowacji: odejmowanie, dzielenie, mnożenie, nadawanie nowych funkcji, tworzenie nowych zależności między atrybutami
- Jak zorganizować proces tworzenia innowacji?
Innowacyjne rozwiązywanie problemów
- Różnica pomiędzy problemem a „sytuacją problemową”.
- Sytuacja problemowa jako źródło poszukiwania innowacji. Dwa etapy procesu myślenia innowacyjnego.
- Nie intuicyjne metody poszukiwania nowych rozwiązań.
- Fiksacja i sposoby jej przełamywania.
- „Rozwiązanie eleganckie” w języku innowacji.
- Technika „zmiany jakościowej” w generowaniu nowych koncepcji.
- Technika „bezpośredniego otoczenia” w generowaniu nowych koncepcji
- Organizowanie pracy nad rozwiązywaniem sytuacji problemowej w sposób systematyczny.
- Pomysł vs. Koncepcja
- Wykorzystanie koncepcji NFS dla uporządkowania wygenerowanych pomysłów.
- Szablon opisu koncepcji.
Czas trwania: 2 dni
Doskonalone kompetencje:
Orientacja na klienta/ Orientacja na wynik/ Docenianie różnorodności/ Zarządzanie złożonością/ Myślenie strategiczne/ Podejmowanie inicjatywy/ Propagowanie innowacji/ Podejmowanie decyzji/ Krytyczne myślenie
Metody szkoleniowe: szkolenie prowadzone jest metodą warsztatową i zawiera: ćwiczenia zespołowe i indywidualne, analizy przypadków, symulacje, mini wykłady połączone z dyskusją. Podczas szkolenia uczestnicy pracują nad realną biznesową potrzebą – efektem warsztatu jest wygenerowanie zupełnie nowych, innowacyjnych koncepcji dających się od razu wdrożyć.