Project Management Workshop - praktyczne zarządzanie projektem
Cel szkolenia:
- przygotowanie uczestników do samodzielnego zaplanowania i nadzorowania realizacji projektu
- uzgodnienie języka i narzędzi stosowanych dla planowania i nadzorowania realizacji projektu
- omówienie praktycznych doświadczeń w zakresie różnych technik planowania, zarządzania ryzykiem w projekcie, planowania i monitorowania kosztów projektu.
- zdobycie umiejętności oceny jakie są wady i zalety poszczególnych narzędzi i nauczy zenie się stosowania tych, które najbardziej przystają do danego projektu.
Zakres tematyczny:
Wstęp
- Co to jest projekt i czym różni się od innych form pracy?
- Jak wygląda proces zarządzania projektami? Jak powinien przebiegać? Dlaczego "zarządzanie projektem" nie istnieje?
- Skąd się biorą projekty w organizacji, jak ustalić, który projekt wart jest realizacji?
- Jakie są kluczowe czynniki sukcesu w zarządzaniu projektami?
- Jakie są fazy planowania projektu? Która z nich jest najtrudniejsza a która najważniejsza?
Definiowanie projektu
- Dlaczego definiowanie projektu trzeba zacząć od sformułowania misji?
- Co to są cele projektu? Jakie rodzaje celów powinno się rozważyć? Dlaczego definiowanie celów to jedna z najtrudniejszych dyskusji w planowaniu projektu?
- Co to są produkty projektu i czym różnią się od celów projektu?
- Co to są kryteria odbioru i czemu ich ustalenie jest tak ważne dla sensownego zdefiniowania projektu?
- Jak ustalać priorytety w projekcie? Dlaczego ich ustalenie jest konieczne dla rozpoczęcia szczegółowego planowania projektu?
- Co to jest WBS? Czym się różni od PBS?
- Dlaczego nie wolno przygotowywać WBS od razu w komputerze?
- Dlaczego w pracy nad WBS proces jest ważniejszy niż wynik?
- Jakie są zasady opracowywania WBS?
- Co to jest sieć projektu i po co się ją opracowuje?
- Jak zweryfikować poprawność sieci projektu?
- Dlaczego elementem definiowania projektu powinna być analiza ryzyka?
- Jakie są standardowe techniki analizy ryzyka? Które z nich są przydatne na etapie planowania projektu?
- Na czym polega technika analizy potencjalnych problemów? Jak ją zastosować w ramach definiowania projektu?
- Jak ulepszyć plan projektu o wyniki analizy ryzyka?
- Na czym polega etapowe planowanie projektu? Jakie wynikają z niego korzyści?
- Jakie wygląda modelowa struktura zarządzania projektem? Jakie występują w niej role?
- Dlaczego trzeba wstępnie określić strukturę zarządzania przez zakończeniem definiowania projektu?
- Jaką decyzję musi podjąć sponsor projektu na zakończenie fazy definiowania?
Oszacowanie zasobów
- Jak trzeba uszczegółowić sieć projektu aby możliwe było oszacowanie zasobów?
- Kto odpowiada za oszacowanie zasobów? Kto jest potrzebny do wykonania tego zadania?
- W jaki sposób i przy pomocy jakich narzędzi należy zorganizować pracę nad oszacowaniem zasobów aby zadanie to nie trwało nadzwyczaj długo?
- Jakie są metody szacowania zasobów i kiedy je zastosować?
- Jak określić kto jest potrzebny do realizacji i zarządzania pracami w projekcie?
- Jak uzgodnić odpowiedzialność za realizację i zarządzanie pracami? Jak ją zapisać?
- Jaką decyzję musi podjąć sponsor projektu na zakończenie fazy oszacowania zasobów?
Opracowanie harmonogramu
- Co to jest harmonogram i do czego służy?
- Na czym polega standardowe podejście do tworzenia harmonogramu i dlaczego się ono w praktyce nie sprawdza?
- Jak należy ulepszyć metodę ścieżki krytycznej aby była ona pomocna w codziennym zarządzaniu projektem zamiast przeszkadzać?
- Co to jest wykres Gantta i dlaczego nie wolno go używać do codziennej komunikacji?
Nadzorowanie realizacji projektu
- Dlaczego plan projektu to nie rzeczywistość i jakie są tego konsekwencje?
- Jakie metody monitorowania postępu prac w projekcie można zastosować i jakie będą tego negatywne konsekwencje? Co podpowiada praktyczne doświadczenie?
- Dlaczego każdy doświadczony kierownik projektu intuicyjnie wprowadza w swoje zachowania szereg dobrych praktyk na pierwszy rzut oka niezgodnych z regułami sztuki?
- Jaka metoda bieżącego zarządzania jest najbardziej skuteczna i dlaczego? Jakiego wymaga przygotowania ze strony wszystkich uczestników projektu?
- Jakie zasady i reguły postępowania musi ustalić i wdrożyć kierownik projektu aby upewnić się, że ma rzeczywistą kontrolę nad postępem prac?
- Jaki "system wczesnego ostrzegania" należy wdrożyć w ramach tych reguł aby możliwe było praktyczne zarządzanie ryzykiem w projekcie?
- Jak objąć tymi regułami podwykonawców aby wszyscy zaangażowani w realizację projektu "grali do jednej bramki"?
Czas trwania: 2 dni
Doskonalone kompetencje:
Orientacja na wynik/ Zarządzanie złożonością (complexity management)/ Planowanie i ustalanie priorytetów/ Radzenie sobie w sytuacjach niejasnych/ Myślenie strategiczne/ Świadomość biznesowa/ Współpraca/ Podejmowanie decyzji/ Przewodzenie zmianom/ Zarządzanie konfliktem/ Zręczność organizacyjna/ Zręczność interpersonalna/ Komunikacja/ Dbałość o zespół/ o podwładnych/ Organizacja pracy
Metody szkoleniowe: Szkolenie ma formę interaktywnych warsztatów i intensywnej współpracy z trenerem– praca nad projektami stanowi 50% zajęć. Większość treści prezentowana jest w postaci ćwiczeń, tj.: analiza ciekawych przypadków, praca indywidualna i grupowa nad wybranymi case studies, dyskusje, symulacje zadań zespołowych