Podsumowanie zawodowe w CV - Dokumenty aplikacyjne
Curriculum Vitae/Resume/Życiorys Zawodowy nazwa i szersza definicja nie mają znaczenia, generalnie jest to dokument będący naszą wizytówką, a jego nadrzędnym celem jest zainteresowanie czytającego naszą osobą. Wiele mówi się o tym, że rekruter poświęca, jedynie kilka sekund na analizę tego dokumentu podczas selekcji kandydatów. A zatem dosłownie chwila może zdecydować o „naszym być, albo nie być” w procesie rekrutacyjnym.
Niestety w wielu wypadkach faktycznie tak bywa. Można być takim faktem zbulwersowanym czy zniesmaczonym poziomem profesjonalizmu „selekcjonera”, być przekonanym, że rekrutacje są ustawione czy wirtualne, obrazić się i tkwić w przekonaniu, że świat jest niesprawiedliwy.
Proszę mi uwierzyć, nie jesteśmy wcale tacy bezsilni. Z tych kilku zdań powyżej można wywnioskować jedno, musimy stworzyć takie CV, którego kilka pierwszych wersów, pomoże nam pokonać etap selekcji. Dajmy zatem rekruterowi powód do tego.
W życiu widziałem wiele dokumentów aplikacyjnych, jedne lepsze inne gorsze, za każdym z nich stał jednak konkretny człowiek, który nie musiał być specjalistą w pisaniu tego typu dokumentów.
W tym i kolejnych kilku artykułach chciałbym przedstawić elementy CV, które zwiększają szanse chociażby na udział w rozmowie kwalifikacyjnej.
Podsumowanie zawodowe, czy też profil zawodowy to jeden z takich elementów, to te kilka pierwszych wersów umieszczonych poniżej naszych danych osobowych w CV opisujących naszą kandydaturę w kontekście stanowiska, na jakie aplikujemy. Podsumowanie powinno jasno odnosić się do oczekiwań potencjalnego pracodawcy. Warto podkreślić swój staż w branży, sektorze, stanowisku czy też np. doświadczenie w obszarach przedstawionych w opisie stanowiska. Jeśli potencjalny pracodawca zaznaczył, że poszukuje kandydatów, z konkretnym doświadczeniem, kierunkowym wykształceniem i biegłą znajomością języka obcego, a my spełniamy te warunki, podsumowanie zawodowe powinno zawierać te kwestie.
Profil zawodowy to dosłownie 4-5 zdań, nie jest to list motywacyjny, nie piszmy w nim, że mieszkamy w miejscowości X i ukończyliśmy szkołę podstawową w miejscowości Y, umiemy grać na flecie, mamy trójkę dzieci, kota i psa. Skupmy się na konkretach. Nie piszmy o aspektach tylko wg nas ważnych przeczytajmy dokładnie opis stanowiska dwa, trzy czy cztery razy. Dobrze stworzony opis stanowiska jasno określa jakiej osoby, z jakimi kompetencjami poszukuje nasz potencjalny pracodawca, skupmy się więc na tym i podajmy argumenty przemawiające za naszą kandydaturą.
Czasami bywa tak, że to Head Hunter przegląda nasz profil na LinkedIn czy Golden Line tu także sugerowałbym pokusić się o stworzenie takiego opisu pokazującego w „pigułce” nasze doświadczenie, umiejętności czy wiedzę. Dzięki takiemu opisowi będziemy widoczni wyżej w wyszukiwarce, z której korzystają Agencje Doradztwa Personalnego, a zatem zwiększymy nasze szanse na udział w ciekawych procesach rekrutacyjnych.
Należy jednak mieć na uwadze fakt, że nawet najlepsze podsumowanie czy całe doskonałe CV, nie pomoże nam jeśli aplikujemy na stanowisko, gdzie nie spełniamy podstawowych wymagań. Lepiej wysłać mniej CV, dokładnie analizując oczekiwania pracodawcy niż, masę dziwnych „tworów”
o mizernej jakości, a co za tym idzie i skuteczności.
Jeśli wysyłacie Państwo dziesiątki CV i ubolewacie na brak odzewu, zachęcam do refleksji.
Michał Piątkowski
Partner Ready to Jump
Training & Recruitment Project Manager Big Fish Poland
https://pl.linkedin.com/in/mpiatkowskiwarsaw
Inne artykuły z serii, Dokumenty aplikacyjne:
Kluczowe kompetencje w CV http://readytojump.pl/kluczowe-kompetencje-cv.html
Zakres odpowiedzialności w CV http://readytojump.pl/zakres-odpowiedzialnosci-cv.html
Project Portfolio http://readytojump.pl/project-portfolio.html
Jak dostosować CV pod konkretny opis stanowiska http://readytojump.pl/dopasowanie-cv.html