Od przyjaciela do Lidera - „First time manager"
Formularz kontaktowyNajbliższy termin szkolenia on-line w godzinach 13:00 - 16:00: cz. I 16.07, cz. II 23.07, cz. III 30.07, cz. IV 07.08, kolejna edycja cz. I 27.10, cz. II 05.11, cz. III 20.11, cz. IV 26.11
Szkolenie dedykowane nowo mianowanym menedżerom, osobom mającym w niedalekiej przyszłości objąć tę funkcję lub średnio doświadczonym kierownikom, którzy chcą uzupełnić swoją wiedzę z zakresu zarządzania ludźmi.
Cel szkolenia:
- Zdobycie wiedzy z zakresu kluczowych umiejętności menedżerskich oraz psychologii zarządzania
- Przećwiczenie umiejętności potrzebnych do efektywnej realizacji zadań menedżerskich: planowania, delegowania, motywowania, oceny, rozwoju podwładnych, budowania zespołu, kreatywnego rozwiązywania problemów, zarządzania zmianą
- Poznanie swoich mocnych stron i obszarów rozwojowych
- Poznanie najważniejszych teorii, będących bazą kierowania ludźmi, w tym podstaw Organizacyjnej Analizy Transakcyjnej
Zakres merytoryczny:
1. Sylwetka lidera
- Najważniejsze funkcje i cechy lidera – na podstawie koncepcji Inteligencji Menedżerskiej. Jak zmienić rolę – z kolegi na szefa?
- Co robić, kiedy zespół reaguje oporem na moje pojawienia się lub mój awans?
- Jak budować autorytet w zespole?
- Jak zarządzać osobami starszymi od siebie?
- Największe błędy młodego menedżera
2. Komunikacja w zespole
- Zasady skutecznej komunikacji (czyli co robić, aby być właściwie rozumianym)
- Postawy i intencje w komunikowaniu się z zespołem
- Analiza czynników utrudniających porozumiewanie się ze strony nadawcy
- Analiza czynników utrudniających proces komunikowania się ze strony odbiorcy
- Rola komunikatów werbalnych i niewerbalnych w procesie komunikacji
- Jak ludzie się ze sobą porozumiewają? Style porozumiewania z innymi.
- Niebezpieczeństwa i pułapki – błędy i gry skąd się biorą i jaka jest ich przyczyna?
- Rozpoznawanie i identyfikacja, neutralizowanie
- Jak udrażniać kanały komunikacyjne tam, gdzie informacje nie przepływają. Doskonalenie struktury porozumiewania się
- Znaczenie precyzyjnego formułowania komunikatów
- Ćwiczenie prawidłowego obiegu informacji zwrotnych i ich znaczenie dla pracy zespołowej. Wdrażanie optymalnych sposobów porozumiewania się w zespole
- Znaczenie procesów komunikowania się w organizacji i rola komunikacji wewnętrznej
- Nieformalna sieć wsparcia i jej znaczenie w życiu organizacji
- Znaczenie umiejętności komunikowania się w codziennej pracy
3. Praca w zespole - zasady sprawnego funkcjonowania grupy zadaniowej
- Jak być szefem? –typologia stylów zarządzania i różne style kierowania w odniesieniu do pracownika i zespołu –koncepcja zarządzania sytuacyjnego
- Analiza korzyści i strat związanych z zastosowaniem poszczególnych stylów
- Analiza warunków skuteczności poszczególnych stylów i diagnoza własnych preferencji co do określonego stylu kierowania
- Zespołowość – rola reguł i norm w pracy grupowej
- Reguły funkcjonowania zespołów (prawidłowości w rozwoju grupy)
- Zjawiska społeczne pojawiające się w zespole i etapy rozwoju zespołu
- Zasady sprzyjające efektywnej pracy zespołu i wypracowanie systemu zasad sprzyjających „dobrej współpracy” w zespole
- Budowanie atmosfery współpracy i dzielenia się wiedzą
- Co robić, aby zespół grał do jednej bramki? Jak wyzwalać efekt synergii? Jak unikać syndromu grupowego myślenia?
- Jak wydobywać z ludzi to, co najlepsze?
- Podział ról w zespole i dobór zadań do indywidualnych predyspozycji
- Organizacja pracy w zespole, planowanie krótko długoterminowe
- Stawianie celów, priorytetyzacja, etapowanie zadań
- Zarządzanie czasem własnym i zespołu
4. Motywacja (i coaching*). Ocena pracy oraz wspieranie rozwoju pracownika Motywowanie
- Rozpoznawanie indywidualnych czynników motywujących (kierownika i pracowników) – lista potencjalnych motywatorów efektywne i nieefektywne pochwały
- Efektywne i nieefektywne kary
- Narzędzia wywierania wpływu na pracowników
- Konsekwencje braku systemu motywowania dla efektywności pracy zespołu i organizacji
Sposoby motywowania pracownika udzielanie pozytywnej i negatywnej informacji zwrotnej
- Co to jest feedback i czemu służy?
- Narzędzia feedbacku: FUKO, UF, SPiNKA, BEEB
- Aktywne słuchanie i prowadzenie rozmowy oceniającej za pomocą pytań
Jak uniknąć błędów w sytuacji oceniania, czyli co robić, by rozmowa korygująca (oceniająca) z pracownikiem nie była kojarzona z „być albo nie być”?
- Znaczenie właściwego przygotowania do rozmowy postawa i sposób formułowania wypowiedzi
- Podstawowe błędy oceniania (psychologiczne mechanizmy uruchamiane w sytuacji oceny i sposoby przeciwdziałania zagrożeniom)
- Rola tzw. „sprzężeń zwrotnych” o charakterze werbalnym
Rozmowa służąca przekazaniu trudnych decyzji
- Etapy prowadzenia rozmowy z pracownikiem, budowanie planu rozmowy
- Zasady prowadzenia tzw. trudnych rozmów
- Różne style prowadzenia rozmowy – poszukiwanie najlepszego z nich
- Zabezpieczanie pracownika i siebie samego przed negatywnymi skutkami ubocznymi rozmowy (udzielanie wsparcia)
- Umiejętne panowanie nad własnymi emocjami oraz emocjami rozmówcy (radzenie sobie z trudnymi sytuacjami)
- Skuteczne informowanie o proponowanych przez firmę formach wsparcia.
Radzenie sobie z trudnymi sytuacjami w zespole – część superwizyjna
- „Studium przypadku”, czyli trudności, jakie pojawiały się w zespołach kierowanych przez uczestników na przestrzeni ostatnich miesięcy analiza przyczyn pojawiających się trudności
- „Burza mózgów”, czyli próby poszukiwania konstruktywnych rozwiązań pojawiających się
Praktyczne ćwiczenie umiejętności prowadzenia trudnych rozmów z pracownikami z wykorzystaniem technik coachingowych. Delegowanie zadań
- Opór w delegowaniu po stronie szefa
- Opór w przyjęciu nowych zadań i odpowiedzialności po stronie pracownika
- Co delegować, jak, kiedy?
5. Umiejętności menedżerskie w zarządzaniu zmianami. Kreatywne rozwiązywanie problemów. Psychologia zarządzania zmianami prawidłowości reagowania ludzi na zmiany
- Fazy adaptacji do zmiany
- Diagnoza indywidualnej podatności na zmianę oraz posiadanych umiejętności przezwyciężania trudności
- Metody przełamywania stereotypów i redukowania lęków
- 8 kroków wprowadzania zmian wg Kottera
- Naturalne konsekwencje wprowadzanych zmian
- Opór psychologiczny i różne jego przejawy wywoływanie uwag krytycznych i radzenie sobie z nimi
- Redefinicja celów i priorytetów
- Model rozwiązywania problemów wg Deminga
- Etapy twórczego rozwiązywania problemu, odkrywanie celów
- Odkrywanie faktów, odkrywanie problemu – dostrzeganie, zrozumienie, formułowanie i przeformułowanie problemu, odkrywanie pomysłu
- Odkrywanie rozwiązania, odkrywanie oceny pomysłu (akceptacji)
6. Rozwiązywanie konfliktów (i mediacje*). Zrozumieć konflikt czyli co trzeba wiedzieć o konflikcie żeby mieć nad nim kontrolę
- Rodzaje, źródła i dynamika konfliktu
- Postawy i style reagowania na
- Konflikt. Role w konflikcie
Budowanie dobrego kontaktu i porozumienia w obliczu konfliktu
- Zniekształcenia spostrzegania jako źródło negatywnych nastawień między stronami konfliktu
- Zasady dobrej komunikacji w sytuacji konfliktowej
- Wyrażanie odmowy, udzielanie informacji zwrotnych
- Wyjaśnianie wątpliwości
- Przekształcanie sporu w dyskusję
Radzenie sobie z presją i manipulacją w konflikcie
- Demaskowanie i przeciwdziałanie manipulacją
- Wyrażanie niezgody i sprzeciwu
- Reagowanie na agresywne postawy i zachowania
Konstruktywne metody kierowanie konfliktem
- Etapy rozwiązywania konfliktów
- Konflikt jako źródło pozytywnych zmian
- Mediacje, negocjacje i arbitraż czyli różne sposoby rozwiązywania konfliktów
- Osłabianie oporu i nastawień konfrontacyjnych między stronami konfliktu
Specyfika konfliktu międzygrupowego w firmie
- Komunikacja jako podstawa harmonijnej współpracy
- Blokady w komunikowaniu się i zamiana ich na efektywne sposoby przepływu informacji
- Znaczenie informacji zwrotnych i zarządzanie poprzez konflikt
7. Świadomość własnych emocji i kontrola stresu jako podstawowy warunek radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych *
* wersja rozszerzona
Doskonalone kompetencje:
Budowanie efektywnych zespołów / Ustalanie wizji i celu / Współpraca/ Wzbudzanie zaufania/ Odwaga menedżerska/ Podejmowanie decyzji/ Podejmowanie inicjatywy/ Przewodzenie zmianom/ Rozwiązywanie problemów/ Zarządzanie konfliktem/ Przywództwo/ Motywowanie innych/ Relacje z innymi/ Komunikacja/ Docenianie różnorodności (diversity appeciation)/ Orientacja na wynik/ Planowanie i ustalanie priorytetów/ Dbałość o zespół/ o podwładnych/ Rozwijanie podwładnych/ Delegowanie/ Rozumienie innych – empatia/ Asertywność/ Zarządzanie emocjami/ Wywieranie wpływu/ Zarządzanie zmianą.
Metodologia:
- Warsztat z wykorzystaniem aktywizujących metod dydaktycznych, takich jak: ćwiczenia indywidualne i grupowe, gry symulacyjne, analizy przypadków, testy, kwestionariusze, videotrening, wykład ilustrowany połączony z dyskusją kierowaną.
- Analiza przypadków prowadzona podczas pracy w grupach pozwoli na gruntowne zbadanie prezentowanych przez trenera treści w kontekście osobistych doświadczeń Uczestników zajęć.
- Metody dydaktyczne wykorzystane w trakcie szkolenia zapewnią aktywność każdego Uczestnika zajęć.
- Podczas warsztatu stosujemy narzędzie PPR („Personal Progress Roadmap”, które pozwala na monitorowanie wdrożenia wiedzy w praktyce zawodowej)
- Różnorodność metod prowadzenia zajęć pozwala na wymianę doświadczeń oraz pomaga uporządkować Uczestnikom posiadaną wiedzę i zdobyte umiejętności. Wypracowane na szkoleniu reguły będą oni mogli zastosować w swojej pracy zawodowej.
Informacje organizacyjne:
Najbliższy termin szkolenia on-line w godzinach 13:00 - 16:00: cz. I 16.07, cz. II 23.07, cz. III 30.07, cz. IV 07.08, kolejna edycja cz. I 27.10, cz. II 05.11, cz. III 20.11, cz. IV 26.11
Koszt uczestnictwa w szkoleniu: 1800 netto + 23 % VAT
Osoba kontaktowa: michalpiatkowski@readytojump.pl
Szkolenie biznesowe dostarczane zarówno w formie otwartej jak i zamkniętej, dedykowane zarówno pracownikom firm lokalnych i międzynarodowych jak i pracownikom instytucji oraz urzędów.
Istnieje możliwość zorganizowania szkolenia zarówno w większych miastach jak Warszawa, Kraków, Wrocław, Poznań czy Gdańsk jak i w mniejszych miastach i miejscowościach.