Kluczowe kompetencje w CV - Dokumenty aplikacyjne

Kluczowe kompetencje w CV - Dokumenty aplikacyjne

Na początek warto rozszyfrować samo hasło zawarte w tytule: czyli co to są kompetencje? Definicji jest wiele, ale w uproszczeniu jest to nasze doświadczenie, wiedza, umiejętności i postawy. Możemy posiadać doświadczenie w konkretnej branży, na konkretnym stanowisku czy związane z codziennymi obowiązkami np. zarządzaniem obszarem marketingu, sprzedaży czy IT. Możemy oczywiście posiadać wiedzę dotyczącą np. zarządzania projektami, projektowania stron internetowych czy BHP. Naturalnie każdy z nas posiada umiejętności czy zdolności np.: analityczne, sprawnej komunikacji czy przekazywania wiedzy. Najbardziej lakonicznie brzmią postawy, ale to nic innego, jak nasze podejście do niektórych spraw, nasz system wartości. Możemy być punktualni, pracowici może nas cechować ambicja czy rzetelne podejście do obowiązków.

Zakładam, że czytaliście Państwo pierwszy artykuł z niniejszego cyklu, i pierwszą część Państwa CV stanowi podsumowanie zawodowe. Kolejnym mogą być właśnie kluczowe kompetencje, czyli kompetencje, które wyróżniają nas spośród innych kandydatów i odpowiadają na zapotrzebowanie potencjalnego pracodawcy.

Zakładając, że aplikujemy na stanowisko np. Marketing Managera, do kompetencji można by było zaliczyć np.: doświadczenie w obszarach Employer Brandingu, CSR, kampanii ATL/BTL czy komunikacji wewnątrz firmowej.

Jeśli ktoś aplikuje na stanowisko związane z zarządzaniem zespołem, powinien posiadać rozwinięte kompetencje właśnie z tym związane, czyli np. motywowanie, wyznaczanie celów, delegowanie zadań czy oceny efektywności.

Jesteś Project Managerem? Warto by w sekcji „Kluczowe kompetencje” zapisać, z jakiej metodyki korzystasz, czy zarządzasz rozproszonym zespołem, czy posiadasz doświadczenie i – co ważne – umiejętność zarządzania zmianą, czasem i budżetem.

Jesteś rekruterem? Jaka jest twoja specjalizacja, do jakich obszarów organizacji najczęściej prowadzisz projekty rekrutacyjne? IT, finanse, logistyka, administracja czy inne?

Sekcja "kompetencje" zarówno w CV, jak i w naszych profilach na portalach społeczościowo – biznesowych (np. LinkedIn czy Golden Line) ma pomóc czytającemu w ocenie, czy nasza kandydatura jest ciekawa i adekwatna do stanowiska, na które aplikujemy lub na które np. Headhunter poszukuje kandydatów.

Warto zastanowić się, co nas wyróżnia spośród innych osób, które mogą być naszą potencjalną konkurencją, jakie są nasze mocne strony, w jakich obszarach posiadamy doświadczenie czy umiejętności, jaka jest ich waga oraz czy jest na nie popyt na rynku. Jeśli pełnimy funkcję Dyrektora Finansowego, znajomość pakietu MS Office będzie standardem, a nie kluczową kompetencją.

Zdaję sobie sprawę, że czasami trudno pisać o sobie i wypunktować to, co nas wyróżnia. Warto w takich przypadkach przejrzeć profile osób na podobnym stanowisku czy z podobnym doświadczeniem, a także przeanalizować oferty pracy na stanowiska będące w kręgu naszych zainteresowań. Bazując na tej analizie warto zdefiniować swoje kluczowe kompetencje. Bywa tak, że nie zdajemy sobie sprawy z tego, jakich kompetencji na co dzień używamy w pracy, nie potrafimy ich dobrze nazwać, lub też przeceniamy te, które są standardem i nie wyróżniają nas na tle innych kandydatów. Taka analiza pomoże nam sprawdzić również jakich kompetencji nam ewentualnie brakuje lub/i nad którymi powinniśmy popracować.

Wysyłając swoje CV do firm rekrutacyjnych lub bezpośrednio do firm, które posiadają własny system zarządzania procesem rekrutacyjnym, innymi słowy bazę danych kandydatów ("ATS – aplikant tracking system"), nasze CV jest oceniane przez system na bazie, tzw. słów kluczy, które pojawią się w naszym dokumencie. Osoba rekrutująca przeszukując bazę danych kandydatów używa słów kluczy (kluczowe kompetencje). System sugeruje kandydatów, w dokumentach których się one pojawiają. Dodając do naszego CV omawianą sekcję mamy większą możliwość, że nasze CV zostanie znalezione przez system.

Warto również pamiętać, że jeśli przesyłamy aplikację na konkretne stanowisko, to przede wszystkim musimy prześledzić opis stanowiska i sprawdzić, jakich kompetencji oczekuje pracodawca oraz dostosować swoje CV pod jego oczekiwania. Przed wszystkim musimy podkreślić te kompetencje, które są oczekiwane – jeśli oczywiście je posiadamy.

Kandydatom nierzadko wydaje się, że nazwa firmy i stanowiska, jakie piastowali, to dane wyczerpujące temat. Brak właściwej prezentacji swej osoby w CV, czyli językiem korzyści, czyni z naszego dokumentu aplikacyjnego jeden z wielu, jakie otrzymuje firma.

 

Michał Piątkowski
Partner Ready to Jump
Training & Recruitment Project Manager Big Fish Poland

https://pl.linkedin.com/in/mpiatkowskiwarsaw

 

Inne artykuły z serii, Dokumenty aplikacyjne:

Podsumowanie zawodowe w CV http://readytojump.pl/podsumowanie-zawodowe-cv.html 

Zakres odpowiedzialności w CV http://readytojump.pl/zakres-odpowiedzialnosci-cv.html 

Project Portfolio http://readytojump.pl/project-portfolio.html

Jak dostosować CV pod konkretny opis stanowiska http://readytojump.pl/dopasowanie-cv.html