
Feedback – udzielanie skutecznej informacji zwrotnej dla liderów i przyszłych liderów
Formularz kontaktowyCel szkolenia:
- Zapoznanie z wiedzą dotyczącą różnic w stylach poznawczych, motywacyjnych, sensorycznych, postaw życiowych, systemu potrzeb i sposobu dysponowania energią i uwagą, co jest podstawą do nawiązania pełnego kontaktu z pracownikiem i zbudowania płaszczyzny dialogu.
- Nauczenie skutecznych technik prowadzenia rozmowy za pomocą informacji zwrotnych i stawiania pytań problemowych.
- Nauczenie podstawowych technik coachingowych, których bazą jest informacja zwrotna.
Zakres merytoryczny:
Wstęp do zarządzania różnorodnością – poszukiwanie klucza do różnych osobowości
- Diagnoza stylów sensorycznych.
- Diagnoza stylów poznawczych.
- Świadomość różnic percepcyjnych – filtrów i przekonań.
- Rozpoznanie i kształtowanie postaw życiowych.
- Poznanie koncepcji typów motywacyjnych.
- Analiza priorytetowych wartości związanych z pracą – wg Sheina.
Badanie własnych kompetencji:
- Styl zarządzania.
- Model 3E.
- Kompetencje społeczne (empatia i umiejętność wzbudzania u innych pożądanych reakcji) jako obszary do rozwoju w relacjach.
- Kompetencje osobiste (samoświadomość, samoregulacja, asertywność, motywacja) jako obszar do rozwoju w obrębie własnej osoby.
- Inteligencja emocjonalna.
- Nastawienie prorozwojowe.
Informacja zwrotna
- Czym jest feedback i dlaczego warto go stosować ?
- Kiedy udzielać informacji zwrotnej? - kiedy przynosi efekt a kiedy jest nieskuteczny (zmiany od najprostszych do najtrudniejszych do wprowadzenia).
- Przygotowanie do sesji feedbackowej (gromadzenie informacji, wyznaczenie celu rozmowy, zaplanowanie spotkania).
- Jak skutecznie przekazywać informację zwrotną – techniki udzielania informacji zwrotnej, aktywne słuchanie, angażowanie drugiej strony w proces.
Jak radzić sobie z problemami podczas przekazywania informacji zwrotnej?
- Praca z oporem, konfrontacją, reakcjami emocjonalnymi.
- Praca z osobą pasywną, wchodząca w rolę ofiary.
- Radzenie sobie z manipulacją.
Zasady przyjmowania informacji zwrotnej
- Przygotowanie, otwartość, przedstawienie swojego punku widzenia.
- Refleksja.
- Jak wykorzystać informację zwrotną? – formułowanie indywidualnych kierunków rozwoju - plan zmiany, prośba o wsparcie w jego wdrażaniu.
- Praca z formularzem planowania realizacji - postanowienie, ramy czasowe, narzędzia do realizacji, technika pracy z celem.
Informacja zwrotna jako element coachingu
- Istota i zasady coachingu
- Modele coachingu.
- Zarządzanie poprzez coaching.
- Sytuacje wymagające zastosowania coachingu:
- coaching w sytuacjach trudnych, niestandardowych, konfliktowych,
- coaching w sytuacji podejmowania nowych zadań wymagających uruchomienia zasobów,
- coaching w sytuacji wypalenia zawodowego i demotywacji.
Techniki stosowane w coachingu – ćwiczenia (technika GROW, analiza pola sił, analiza SWOT)
Najczęstsze błędy popełniane przez osobę udzielająca feedbacku i coacha
Czas trwania: 2 dni
Doskonalone kompetencje:
Komunikacja/ Relacje z innymi/ Dbałość o zespół/ o podwładnych/ Asertywność/ Zarządzanie emocjami/ Wywieranie wpływu/ Zarządzanie konfliktem/ Zręczność interpersonalna/ Zarządzanie interesariuszami/ Docenianie różnorodności/ Wzbudzanie zaufania/ Współpraca/ Asertywność / Zarządzanie emocjami
Metodologia: zadania zespołowe, kwestionariusze, ćwiczenia w małych grupach, analiza strategiczna SWOT, dyskusja, burza mózgów, kwestionariusze, mini-wykłady, techniki antystresowe, videotrening, analizy przypadków, gry symulacyjne bazujące m.in. na koncepcji Inteligencji Emocjonalnej (IE).