
Dokonywanie ocen i prowadzenie rozmów rozwojowych
Formularz kontaktowyCel szkolenia:
- Uściślenie wiedzy z zakresu celów i zasad wprowadzania systemu ocen okresowych, jego znaczenia dla motywowania i podnoszenia efektywności pracy oraz kształtowania postawy rozwojowej.
- Uzbrojenie w narzędzia prowadzenia rozmów oceniających.
- Trening praktycznego wykorzystania technik oceny.
- Dostarczenie wiedzy na temat potencjalnych błędów oceny.
- Umocnienie w asertywnej postawie w sytuacji prowadzenia oceny i rozmowy rozwojowej.
- Wpływanie na zmianę postaw i zachowań pracowników.
- Umiejętność wykorzystania feedbacku w rozmowie.
- Praktyczne stosowanie technik rozmowy ukierunkowanej na rozwój.
Zakres merytoryczny:
- Wprowadzenie - system ocen okresowych w świetle polityki personalnej organizacji.
- Rozmowa oceniająca.
- Omówienie definicji, struktury i specyfiki rozmowy rozwojowej, jej charakterystyka (p.w. czym różni się od rozmowy oceniającej);
- Cele do osiągnięcia podczas rozmów: jak przygotować się do rozmowy, jak komunikować cele pracodawcy, jak udzielać informacji zwrotnej, jak motywować pracownika do stawiania celów i planowania konkretnych działań rozwojowych?
- Trening rozmów rozwojowych:
- rozmowa prowadzona za pomocą pytań o charakterze coachingowym (narzędzia (SWOT osobisty, aktywne słuchaniem dostrajanie się, zadawanie pytań, podsumowanie, parafraza, klaryfikacja)
- rozmowa na bazie informacji zwrotnej — praca na wybranym realnym case study ( np. symulacja rozmowy z młodym pracownikiem z wysokim potencjałem lub pracownikiem zdolnym, ale posiadającym znaczne „luki kompetencyjne”/ narzędzia: BEER — Behavior, Effect, Expectation, Results BET — Behavior, Effect, Thanks (feedback pozytywny)
- rozmowa nt. Celów zawodowych I rozwojowych – praca w oparciu o własne case study lub przygotowane scenariusze (narzędzia: SMARTEST, doskonalenie komunikacji dwustronnej, rozpoznawanie potrzeb i motywacji pracowników)
- Najczęstsze błędy oceny i jak ich unikać?
- Komunikacja w procesie oceniania.
- Najczęściej popełniane błędy w procesie oceniania.
- Asertywne modelowanie postaw i zachowań pracowników wobec ocen.
Czas trwania: 2 dni
Doskonalone kompetencje:
Budowanie efektywnych zespołów/ Docenianie różnorodności (diversity appeciation)/ Podejmowanie decyzji/ Rozwiązywanie problemów/ Relacje z innymi/ Zręczność polityczna/ Komunikacja/ Orientacja na wynik/ Wzbudzanie zaufania/ Planowanie i ustalanie priorytetów/ Dbałość o zespół/ o podwładnych/ Rozwijanie podwładnych/ Rozumienie innych – empatia/ Zarządzanie emocjami/ Wywieranie wpływu/ Asertywność/ Odwaga menedżerska/ Motywowanie innych
Metodologia
Zajęcia mają charakter warsztatowy i obejmują ćwiczenia zespołowe i indywidualne, analizy przypadków, symulacje, mini wykłady połączone z dyskusją, testy i kwestionariusze auto diagnostyczne oraz technikę „burzy mózgów”. Indywidualna informacja zwrotna o ćwiczeniach – praca metodą „reflecting team”, polegającą na wzajemnym udzielaniu informacji zwrotnych przez uczestników warsztatu wspartym o obserwacje trenerów. Podczas warsztatu stosujemy narzędzie PPR („Personal Progress Roadmap”, które pozwala na monitorowanie wdrożenia wiedzy w praktyce zawodowej)