
Delegating leadership – menedżer delegujący
Cel szkolenia:
- Podniesienie umiejętności delegowania uprawnień i zadań.
- Przedstawienie zasad delegowania zadań i uprawnień w zależności od zasobów pracownika.
- Podniesienie umiejętności udzielana informacji zwrotnej pracownikowi dotyczącej wykonania zadania.
Zakres merytoryczny:
Delegowanie jako warunek stymulowania rozwoju pracowników, motywacji i zwiększania efektywności pracy zespołu.
Rozpoznanie zasobów pracowników jako warunek skutecznego delegowania?
- Ocena efektywności pracy. Ocena zaangażowania/motywacji – model KASH. Ocena wiedzy i umiejętności
- Diagnoza kompetencji nie uruchamianych na obecnym stanowisku pracy.
Jakie zadania delegować? - Ustalanie celów
- Cele strategiczne. Cele operacyjne. Priorytety. Analiza zadań według zasady Eisenhowera. Zasada Pareto - praca nad zadaniami przynoszącymi największe korzyści.
Planowanie
- Zasady i techniki planowania. Planowanie pracy zespołowej. Tworzenie harmonogramu zadań. Podział zadań. Etapowanie zadań.
Delegowanie zadań.
- Style i sposoby delegowania zadań. Delegowanie zadań a delegowanie uprawnień.
- Umiejętność dostosowania sposobu przekazywania zadań do poziomu dojrzałości i kompetencji pracowników.
- Opory przed delegowaniem. Opory przed przyjęciem zadań ze strony pracowników.
- Korzyści płynące z delegowania zadań i uprawnień. Konsekwencje braku delegowania. Konsekwencje złego delegowania.
Styl delegujący
- Kontrola przebiegu pracy. Kontrola osiągniętych celów.
- Rola i funkcje menedżera delegującego ( wg koncepcji Blancharda).
Komunikowanie ocen i informacji zwrotnych.
- Ocena formalna i nieformalna. Ustalanie kryteriów oceny.
- Najczęściej popełniane błędy podczas oceny. Wyrażanie konstruktywnej krytyki i pochwały. Wyrażanie szacunku i uznania
Czas trwania: 2 dni
Doskonalone kompetencje:
Delegowanie/ Organizacja pracy/ Planowanie i ustalanie priorytetów/ Budowanie efektywnych zespołów/ Odwaga menedżerska/ Wzbudzanie zaufania/ Orientacja na wynik/ Zarządzanie złożonością (complexity management)/ Motywowanie innych/ Zarządzanie zmianą/ Zręczność interpersonalna/ Komunikacja/ Dbałość o zespół/ o podwładnych/ Rozwijanie podwładnych
Metodologia: zajęcia mają charakter warsztatowy i obejmują ćwiczenia zespołowe i indywidualne, analizy przypadków, symulacje, mini wykłady połączone z dyskusją, testy i kwestionariusze auto diagnostyczne oraz technikę „burzy mózgów”.