Budowanie zaangażowanych zespołów w konwencji analizy transakcyjnej
Formularz kontaktowySzkolenie przeznaczone jest dla nowo-powstałych i już istniejących zespołów, w których integracja uczestników ma istotne znaczenie dla wykonywanej pracy.
Cel szkolenia:
- Integracja zespołu.
- Zwiększenie poziomu otwartości i zaufania w grupie.
- Poznanie głównych procesów odpowiedzialnych za funkcjonowanie zespołu.
- Odkrycie barier i możliwości zespołu – co można polepszyć, a co jest mocną stroną zespołu.
- Poznanie koncepcji komunikowania się interpersonalnego (Analizy Transakcyjnej).
- Zwiększenie motywacji i identyfikacji członków zespołu.
Zakres merytoryczny:
Firma jako jedność. Zasady prawidłowego funkcjonowania grupy zadaniowej – zespołu:
- Wizja i cel jako główne siły działań grupy
- Wspólne cele grupowe
- Etapy rozwoju zespołu
- Role w grupie (role rozwojowe grupy, role w grach psychologicznych)
Komunikowanie się w grupie:
- Poznawanie się w grupie (ćwiczenia wzmacniające otwartość na informacje osobiste)
- Porozumiewanie się lidera z grupą (gry symulacyjne)
- Przepływ informacji w grupie
- Współpraca w grupie (zadania z jasno określonym celem oraz z nieokreślonym celem, gry w terenie)
- Informacje zwrotne (ćwiczenia)
- Indywidualne komunikowanie się a rola w grupie (ćwiczenia prezentujące jedno z podstawowych narzędzi Analizy Transakcyjnej – analizę funkcjonalną i strukturalną, egogram jako opis aktualnych kompetencji interpersonalnych)
- Blokady komunikacyjne w grupie, a możliwości ich zmiany na efektywne formy porozumiewania się (gry symulacyjne, socjogram na bazie koncepcji AT)
Rozpoznawanie zasobów grupy
- Zjawiska grupowe i ich konsekwencje dla funkcjonowania zespołu (analiza na podstawie doświadczeń z wcześniejszych ćwiczeń)
- Role w grupie i ich znaczenie dla funkcjonowania grupy (jakich ról brakuje, co należałoby wzmocnić, jakie można podjąć zmiany na przyszłość)
- Sposoby podejmowania decyzji w grupie
- Zasady funkcjonowania grupy akceptowane przez wszystkich jej członków (dyskusja, stworzenie wspólnej list zasad)
Plany na przyszłość – zadania, jakie zespół pragnie zrealizować w najbliższym czasie.
Czas trwania: 3 dni
Doskonalone kompetencje:
Budowanie efektywnych zespołów/ Docenianie różnorodności/ Odwaga menedżerska/ Przywództwo/ Wzbudzanie zaufania/ Współpraca/ Ustalanie wizji i celu/ Podejmowanie decyzji/ Rozwiązywanie problemów/ Zarządzanie konfliktem/ Zręczność organizacyjna/ Komunikacja/ Zręczność polityczna/ Orientacja na wynik/ Dbałość o zespół/ o podwładnych/ Rozwijanie podwładnych/ Rozumienie innych – empatia/ Zarządzanie emocjami/ Wywieranie wpływu
Metodologia
Zajęcia prowadzone są za pomocą form aktywizujących – ćwiczeń, gier symulacyjnych. Efektem końcowym jest stworzenie opisu sytuacji grupowej z zaznaczeniem potencjałów zespołu i kierunku jego dalszego rozwoju.
Więcej informacji o Analizie Transakcyjnej znajdziesz pod http://readytojump.pl/analiza-transakcyjna-wspolpraca-rozwiazywanie-konfliktow.html